Municeps*

Municeps - Гражданин на общината, съгражданин, сънародник (лат.). Произлиза от munia сареге – да участваш в задълженията.

Recent Posts

Recent Comments


« | Main | »

Искра Михайлова: Общините се научиха да пишат проекти

By rraycheva | April 17, 2009

Искра Михайлова, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството: Общините се научиха да пишат проекти

На 30 април Комитетът за наблюдение по цялата структура на управление на Фонда за регионално развитие и Оперативна програма „Регионално развитие ще вземе решение дали ще позволи пренасочване на 250 милиона към операции, където броят на одобрените и качествени проекти е голям, но вече е изчерпан ресурсът.

Агенция „Фокус” >> 17 април 2009 | 08:15 | БНР, „Преди всички”

Водещ: На следващото заседание на Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Регионално развитие” управляващият орган ще предложи около 2520 милиона лева да се пренасочат към операции, където броят на одобрените и качествени проекти е голям, но вече е изчерпан ресурсът. Предложението вече е обсъдено с представителите на Европейската комисия и те са го одобрили. Как ще се реализира това предложение и кога всъщност ще знаем със сигурност разполагаме ли с възможност да преместим тези пари от едни мерки към други, сега ще ни обясни зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Искра Михайлова. Добро утро.
Искра Михайлова: Добро утро на вас и вашите слушатели.
Водещ: Да ни кажете първо – кога ще има окончателна яснота наистина ли можем да оперираме с тези 250 милиона лева?
Искра Михайлова: Окончателна яснота ще имаме след решението на Комитета за наблюдение по цялата структура на управление на Фонда за регионално развитие и Оперативна програма „Регионално развитие”. Комитетът за наблюдение е този орган, който може да вземе решение за релокиране на средства вътре в отделните приоритетни цели на програмата.
Водещ: Това решение фиксирано ли е във времето кога ще се вземе?
Искра Михайлова: Управляващият орган ще предложи това решение на Комитета за наблюдение на следващото заседание на комитета, което е след по-малко от две седмици – на 30 април.
Водещ: Добре. Сега, г-жо Михайлова, обяснете ни кои са мерките, към които общините проявяват най-активен интерес и за които всъщност не достига ресурс?

Искра Михайлова: Това са на първо място мерките по първата приоритетна ос за градско развитие и възстановяване, която обхваща като териториална група на територията на България 76 градски общини, т.е. общини, които принадлежат към големи градски ареали. Там възстановяването на социалната и най-вече на образователна инфраструктура се оказа много голям приоритет за българските общини. По всяка вероятност, защото в образователна инфраструктура е общинска собственост и не е било инвестирано в продължение на много години, а и тъй като това е основен приоритет в развитието на България през последните години, конкурентноспособността на нашето образование, възможността да се предоставят качествени образователни услуги, независимо от разположението на училището на територията на страната. Така че бяха подадени много проекти. Те са оценени и за съжаление, констатирахме още преди известно време, че не достига финансовият ресурс. Сключени са договори за ресурса, с който разполагаше програмата и останаха проекти, които отговарят на изискванията, които изпълняват целите на програмата и имат много добри технически параметри, но за които не достигна финансов ресурс.
Водещ: Парите не достигат за тях. Знаем ли всъщност по тази мярка, за която говорехте досега колко проекти има подадени, които са одобрени, отговарят на критериите, но за тях не стигат пари?
Искра Михайлова: Проектите са много. Аз няма да боравя с точни цифри, тъй като процесът е много динамичен. Има проекти, които по една или друга причина търпят прекратяване на договори и могат да бъдат сключени допълнителни договори с листата от чакащите проекти. Но мога да кажа, че ние имахме два пъти повече добри проекти, отколкото бяха одобрени.
Водещ: Тоест, има възможност и проекти, които все още не са одобрени да мога да се възползват от свободен финансов ресурс, който ще се появи и да бъдат…
Искра Михайлова: Да, биха могли, ако те се преработят, тъй като идеята на управляващия орган е използвайки релокацията на средства в програмата да отговори на още една от хоризонталните политики и приоритети на програмата, а и общата политика в ЕС – повишаването на качеството на енергийната ефективност и достъпа на хора с увреждания до образователна инфраструктура. Т.е. релокирането на тези средства няма да доведе до механично финансиране на чакащите проекти, а ще изисква в тях да бъдат засилени мерките за енергийна ефективност.
Водещ: Всъщност, вие почти изпреварихте следващия ми въпрос, защото за мен лично е любопитно – след като има много проекти, които са одобрени, които отговарят на всички критерии за разработка на един качествен проект, на какъв принцип ще се подбират тези, които ще бъдат финансирани, защото едва ли ще стигнат парите отново за всички добри проекти.
Искра Михайлова: Да, права сте и аз ви благодаря за този въпрос и за това разбиране на логиката на структурните фондове. По принцип Европейския фонд за регионално развитие няма за цел да разреши нашите български въпроси, а да подкрепи стъпките, които предприемаме за тяхното разрешаване. Т.е. образователната инфраструктура е наш приоритет, общ приоритет на ЕС, но в никакъв случай не може да се очаква, че със средствата по оперативната програма ние ще разрешим всички въпроси на общинската образователна мрежа.
Водещ: Сега обаче пък няма начин да не ви попитам какъв е шансът за добрите проекти, за които не останат средства?
Искра Михайлова: Много висок, изключително висок. Ако ние не бяхме сигурни, че имаме тези добри проекти, управляващият орган просто нямаше да приеме действия за релокиране на средства, тъй като няма смисъл да се релокират средства за операция, към която няма интереси, където не очакваме качествени проекти. Защото целта е в крайна сметка е ние да изразходваме, да инвестираме парите от програмата в качествени проекти, които ще покажат качествена промяна в ситуацията в определени места в страната.
Водещ: Казахте – след по-малко от две седмици управителният орган ще вземе решение дали ще ни позволи пренасочване на тези 250 милиона. Чисто технически и процедурно – общините, които знаят, че имат одобрени проекти, трябва ли да направят нещо, за да кандидатстват за тези средства?
Искра Михайлова: Малко е раничко да давам инструкции на общините. Аз като председател на Комитета за наблюдение на програмата ще подкрепя управляващия орган, който ще предложи тази релокация, но ще изисквам Комитетът за наблюдение да бъде информиран и за точната процедура, по която ще се действа оттук нататък при спазване, разбира се, на конкурентния принцип и търсенето на най-качествените проекти. Т.е. след 30 април управляващият орган ще бъде в състояние да публикува следващата покана. Ако има нужда от помощ, управляващият орган, но дори и да няма дефинирана нужда от помощ, управляващият орган на оперативната програма може да разчита на подкрепата и експертната помощ на инструмента на Европейската инвестиционна банка „Джаспърс”, който вече откри офис в София и ние сме в разговори по отношение на този елемент – енергийна ефективност да използваме най-добрия опит в момента в рамките на ЕС, за да можем да подкрепим наистина иновативните проекти, проекти, които прилагат в образователната инфраструктура възобновяемите енергийни източници. Това вече се случва на много места, но би могло да бъде подсилено в бъдеще, проекти, които ще отговарят наистина на най-модерни изисквания за рехабилитация на такава инфраструктура.
Водещ: След 30 април ще се разработят процедурите, по които общините ще могат да кандидатстват за тези средства. И накрая, за да обобщим – имате ли впечатление, че българските общини вече се научиха да пишат наистина качествени, модерни и полезни проекти?
Искра Михайлова: Да, категорично да на отговора, че се научиха да пишат.
Водещ: А научиха ли се да ги реализират?
Искра Михайлова: А що се отнася до реализацията обаче сме в процес на усвояване на тези умения, тъй като наистина българските общини демонстрираха една много висока степен на готовност с качествени проекти, с проекти, които имат значение за общността, с проекти, които отговарят на изискванията на общите европейски политики, проекти с модерно мислене, с прилагане на модерни концепции. Това е така. И затова има много добри проекти, одобрени проекти и не достига финансов ресурс.
Водещ: Общините обаче дано да са ви чули добре, че допуснахте възможността за вече одобрени проекти със сключени договори да се прекратяват договорите и средствата по тези проекти да се насочват другаде.
Искра Михайлова: Аз се надявам, че те ме чуват. Ние се срещаме често. На последното общо събрание на Националното сдружение на общините аз категорично подчертах, че това е един сериозен ресурс, по който могат да бъдат финансирани резервните проекти. И това е свързано с вашата неизказана част на въпроса ви, научиха се общините да пишат проекти, но сме в процес на усвояване на механизма на рутината на управление на проектите – навременно отчитане на финансови разходи, прилагане на документи, възстановяване на средствата за изпълнение на проекти, за да може действително това, с което разполагаме по структурния фонд в регионално развитие, да влезе като жива подкрепа в българската икономика и особено в строителния бранш, когато става дума за рехабилитация на инфраструктура.
Водещ: Така да завършим.
Искра Михайлова: Имаме още да се учим.
Водещ: Имаме още на какво да се учим. Одобряването и финансирането на един проект е само първата стъпка. Следващата стъпка е много по-важна – усвояването на средствата за успешното управление и реализация на проекта. Благодаря ви. Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Искра Михайлова.

 

Topics: Новини | Comments Off on Искра Михайлова: Общините се научиха да пишат проекти

Comments are closed.