« Атанас Стоилов: Основна цел на Черноморските общини е през 2010 г. да се постигне реална децентрализация на местната власт | Main | Тази година общините ще се мъчат поне да задържат статуквото на фона на спадащите приходи и замразяване на местните налози »
Веселин Златев: Бюджетният дефицит в повечето общини може да се компенсира от по-добрата усвояемост на еврофондовете
By rraycheva | January 9, 2010
09 януари 2010 | 13:12 | радио „Фокус” – Шумен
Веселин Златев, съветник на премиера по въпросите на регионалното развитие, коментира предизвикателствата пред българските общини през 2010 година и необходимостта от промени в изборното законодателство в интервю за радио „Фокус” – Шумен
Фокус: Г-н Златев, какви ще бъдат предизвикателствата през българските общини през 2010 година?
Веселин Златев: Проблемите са стари, но с нова дата. Бюджетният дефицит в болшинството от общините вероятно няма да позволи предоставянето на качествени и пълноценни услуги на гражданите, но така или иначе местните власти и държавните институции са свикнали да работят в такива форсмажорни обстоятелства. Голямото предизвикателство обаче е тази липса да бъде заменена в благоустройствено отношение от по-добрата усвояемост на европейските фондове и по този начин населението да не усети липсата на свежи пари. Това е основният въпрос, които трябва да бъде коментиран и внимателно разглеждан от всяко едно общинско ръководство.
Фокус: Ще успеят ли общините да балансират бюджетите си и какъв трябва да бъде механизмът за това?
Веселин Златев: Подобни решения са безкрайно отговорни и трябва да бъдат колективни. Не може кмет или кметски екип да предложи по свое усмотрение бюджет, който да счита че е балансиран. Винаги в колективния орган могат да се намерят достатъчно добри специалисти, които от една страна да направят всичко възможно по отношение на балансирането на бюджета, а от друга страна в програмите да се заложат само харчове, свързани с преходни, незавършени от минали години обекти. Разходите трябва да се ограничат, като се разходват средства само за най-важните и най-необходимите публични услуги.
Фокус: Какви ще бъдат приоритетите във Вашата работа като съветник на премиера по въпросите на регионалното развитие?
Веселин Златев: Един от въпросите е свързан с повишаването на капацитета на общините и усвояването на еврофондовете. В това отношение трябва да се подобри и взаимодействието между държавната администрация в лицето на различните министерства и ръководствата на общините. В края на миналата година бяха предприети стъпки, които имаха конкретни изражения. Бяха ускорени забавени авансови и междинни плащания. Сега голяма част от наредбите по различните мерки и оси се коментират предварително, тоест подадени са от министерствата предварително на Националното сдружение на общините и на отделните общините, с цел местните власти да имат възможност да преразгледат и да изразят становища относно нормативните изисквания, при които ще кандидатстват. Именно това създава предпоставки за добър и пълноценен диалог между местната и държавната власт. Това несъмнено ще даде отражение върху усвояемостта на еврофондовете. Разбира се, предизвикателство ще бъде и събираемостта на без това малкото пари, с които ще разполагат общините, както е винаги в момент на една тежка финансова и икономическа криза.
Фокус: Стои ли на дневен ред въпросът за промяна на административно-териториалното деление на България?
Веселин Златев: В непосредствено бъдеще подобна перспектива според мен е излишна. Към този момент Законът за местното самоуправление и местната администрация предоставя възможност на общините да се кооперират и да кандидатстват заедно за финансиране по определени схеми и мерки. Капацитетът на една община, а и услугите, които се предоставят на определен брой жители могат да се променят и чрез подобно съюзяване на общини и съвместно кандидатстване по проекти. Така че в непосредствено близко бъдеще не виждам основания и сериозна необходимост от промяна на административно-териториалното деление от гледна точка на общините. Ако тази законова възможност не проработи и се окаже, че вследствие на това общините или не разполагат със съответния капацитет, или не могат да извършат този минимален процент съфинансиране, тогава вероятно държавата ще прибегне и до тази мярка. Всичко това обаче, трябва да стане след сериозен диалог с представителите на местните власти.
Фокус: Смятате ли, че има необходимост от преструктуриране на местните администрации и намаляване на щатното разписание?
Веселин Златев: Това е стар въпрос, но в крайна сметка има държавни стандарти, които трябва да се спазват. Общините, които не ги спазват, заплащат възнагражденията и осигуровките на служителите от собствени средства. Наистина една значителна част от общините разполагат с щатни бройки, които далеч надвишават необходимостите. Както посочих, налице са държавни стандарти, но по предложение на кмета и с решение на общинските съвети е възможно да се гласува така наречената допълнителна численост. Подобно излизане извън тези държавни стандарти си позволяват предимно общините с по-сериозни местни приходи. Говоря за почти всички черноморски общини и някои курортни центрове. Така че държавата реално няма ефективен механизъм, по който да спре решение на Общинския съвет за допълнителна численост на местните администрации. Това зависи от волята на местния парламент, и на едноличния представител на изпълнителната власт – кметът. Държавата е оставила това на преценката на местното управление и в тази връзка всеки един кмет и всеки един Общински съвет може да си направи сметка дали всички допълнителни назначения на служители допринасят за качеството и срочността на услугите.
Фокус: Каква е Вашата позиция относно промяната на изборното законодателство и конкретно на избирателните райони?
Веселин Златев: Към настоящия момент не може да се каже, че има визия, но подобно предложение се коментира в общественото пространство. Има логика в едно подобно решение. На първо място всеки един избирателен район би имал еднаква относителна тежест в представителството си в Народното събрание, тоест биха се уеднаквили от една страна мандатите на всеки избирателен район с тези на съседния. На второ място в тези, да ги наречем окрупнени шестнадесет или друго число избирателни райони, ще се получава по-пълно и представително представителство на всички политически партии, независимо дали са по-малки или по-големи. Решение по въпроса в тази посока след внимателно обсъждане има своята логика. Вероятно ще има и аргументи против, но принципното уеднаквяване на представителството в парламента е добра база за разсъждение.
Фокус: В какви срокове очаквате промените в изборното законодателство да станат факт?
Веселин Златев: Към настоящия момент започва подготовка на принципно нов Закон за местното самоуправление и местната администрация. Този закон би трябвало да бъде приет в разумни срокове, може би преди лятната ваканция на парламента, тоест ще има повече от една година до местните избори. Що се отнася до парламентарните избори и изборите за европарламент има доста време, но при всички случаи политическите субекти ще трябва да имат достатъчно време да погледнат новата нормативна база, въз основа на която ще се провеждат изборите. Партия ГЕРБ няма да допусне приемане законодателни промени в последния момент, каквато практика имаше досега при почти всички управления.
Недка ТУНЕВА
Topics: Новини | Comments Off on Веселин Златев: Бюджетният дефицит в повечето общини може да се компенсира от по-добрата усвояемост на еврофондовете
Comments are closed.