« Промени в ЗМДТ: Работната група още не е сформирана | Main | Сбогуване с исполина »
От 100 млн. евро налични по отделните технически помощи към отделните оперативни програми плюс самата ОП „Техническа помощ” по същество досега един лев не е бил вложен за изграждане на капацитета в общините*
By rraycheva | February 18, 2010
Изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) Гинка Чавдарова пред Агенция „Фокус”
Фокус: Премиерът Бойко Борисов заяви, че след положителната оценка по европрограмите, кметовете на общини трябва да се стегнат и да работят по-ефективно за усвояването на тези средства. До момента как преценявате работата по европейски проекти, смятате ли, че има необходимост от по-сериозна организация?
Гинка Чавдарова: Процесът на усвояването на средства по европейските програми е доста сложен сам по себе си. България доброволно го е доусложнила и по някои програми го е довела до абсурд като процедури, документация, противоречиви указания.
Винаги има нужда от подобряване, особено при тези ниски резултати като усвояемост.
И от страна на държавата, най-вече на управляващите органи, и от страна на бенефициентите, в случая общините, има нужда от задълбочен преглед кое ни пречи, кое ни спъва, къде са слабите ни места, за да ги преодоляваме.
Фокус: Според Вас до момента липсвал ли е административен капацитет на общините и може ли този капацитет като експертна помощ да дойде от министерствата?
Гинка Чавдарова: Въпросът с административния капацитет и неговата недостатъчност е вечен проблем. Винаги има нужда от разширяване и адаптиране към динамично променящите се условия. За съжаление, ако е имало начин министерствата да изместят общините, той е щял да бъде намерен, защото апетит за това винаги е съществувал.
От 100 млн. евро налични по отделните технически помощи към отделните оперативни програми плюс самата ОП „Техническа помощ” по същество досега един лев не е бил вложен за изграждане на капацитета в общините. Всички обучения, консултации и други, които по наша линия сме извършвали, са били срещу заплащане, тоест общините са си поемали инициативата и финансовия ангажимент да си осигурят такива знания. Идеята за поредно централизирано звено някъде над всички оперативни програми, които да помагат на общините, може би не е най-удачната и заслужава да се обмисли.
Фокус: От какво имат нужда общините като помощ?
Гинка Чавдарова: Това, което досега при нас общините са извеждали като потребност, е изграждане на равен достъп от всички общини, на капацитет най.вече в областта на нередности, често допускани грешки, подценяване изисквания и условия, които не са достатъчно разбираеми. Става въпрос за чисто практически казуси, които трябва да се овладяват от всички общини. Разбира се, че би било подходящо да се изградят мобилни консултантски групи, които при равен достъп на нуждаещите се общини, на място да доразширяват техния капацитет и да ги подкрепят в създаването на проекти и най-вече в изпълнението им.
Процедурите предвиждат например предварителен контрол на тръжна документация преди обявяване на обществените поръчки, който ние чакаме с месеци, резултатите от който не са особено полезни за самите общини – там да се положат повече усилия от самите управляващи органи и от Агенцията за обществени поръчки. Многократно сме предлагали да се разработят типови тръжни досиета за трите вида услуги – доставка на стоки, услуги и СМР.
Това е най-голямото облекчение. Изобщо не повдигаме въпроса на този етап за недостатъчната мотивация на хората, които изнасят огромната тежест по управление на проекти, неадекватното отношение към тези, които работят в управляващите органи и към бенефициентите, от които по същество еднакво зависи крайният успех и възстановяване на извършени разходи.
Фокус: 5%-ното съфинансиране, което ще се иска от общините по проектите – откъде ще намират те тези средства?
Гинка Чавдарова: Тук е един от основните въпроси, не толкова препъни камъкът е в административния капацитет. Досега цялата административна маса и бенефициентите са се стремели главно по механично прилагане на процедури, а не следене на резултати и ползи от проектите, което ние считаме, че трябва да се промени и Европа вече ни предупреждава, че това ще е основното. Много по-тежък е въпросът за финансовия капацитет, той от една страна частично може да бъде улеснен при по-голямата яснота, при наличието на оценки за съответствие, по-голямата сигурност за своевременно разглеждане на исканията за междинни плащания, своевременен превод на авансовите плащания и т.н. Проблемът с финансирането става все по-тежък, тази година трябва да осигуряваме 5 % съфинансиране, които дори дължими до края на изпълнението на съответния проект, са едно голямо бреме. Догодина ще трябва да осигуряваме 8 %, след това 10 %. Категоричното ни и отговорно заключение е, че при стопената собствена приходна база на общините, ако през тази година не настъпи промяна в законодателството, която да разшири собствените приходи на общините, догодина ние ще изпаднем във финансов колапс по отношение на съфинансирането на вече одобрени и изпълнявани проекти. Ние настояваме 2011 година да имаме финансовата децентрализация поне в нейните първи параметри, за да можем успешно да изпълняваме проектите.
Фокус: На този етап кандидатстване за кредит пред фонд ФЛАГ по тези проекти решение ли е на въпроса и на проблема с финансирането?
Гинка Чавдарова: Да, частично е решение и той се използва. И там има нужда от подобряване на механизма, има и неща, които по законов път трябва да се подобрят – имаме предвид Закона за общинския дълг. Това е временно решение за определен период, след който в частта съфинансиране общината ще получи кредит, а после откъде ще го върне? С пари по европейските проекти не строим печеливши обекти, от които ще получаваме приходи, а обновяваме пътища, училища, детски градини.
Фокус: Тази финансова децентрализация, за която споменахте от 2011 година – как ще изглежда – като по-високи данъци, като повече ресурс, който да остава в общините?
Гинка Чавдарова: Категорично не става въпрос за нови данъци и нови данъчни утежнения. Става дума за преразпределение на централизиран досега ресурс в републиканския бюджет, който да остава на място в общинските бюджети и да се превърне в техен собствен приходоизточник. Става въпрос за прехвърляне отговорности на общините, например за общинската пътна мрежа, срещу които стои нула лева законов приходоизточник. Тези 18 000 километра общинска пътна мрежа с какво да я поддържаме и да я развиваме?
Става въпрос наистина за реална децентрализация, в която отговорности и ресурси вървят заедно.
Фокус: И в бъдеще ли проектите ще бъдат насочени основно към регионалното развитие? Това ли е най-голямата необходимост?
Гинка Чавдарова: Категорично не. По Програмата за развитие на селските райони вече имаме одобрени и чакащи своето изпълнение проекти, тъй като наредбите се промениха. Става дума за близо 200 общински проекта.
По Оперативна програма Околна среда – за водните проекти и за проектите по депониране на отпадъци и управление на отпадъци. Това са ни трите големи ангажимента в три различни сфери, към които усилията на общините ще продължават да бъдат насочени.
Веселина ЙОРДАНОВА
___________________
*Заглавието е сменено
Topics: Новини | Comments Off on От 100 млн. евро налични по отделните технически помощи към отделните оперативни програми плюс самата ОП „Техническа помощ” по същество досега един лев не е бил вложен за изграждане на капацитета в общините*
Comments are closed.