Municeps*

Municeps - Гражданин на общината, съгражданин, сънародник (лат.). Произлиза от munia сареге – да участваш в задълженията.

Recent Posts

Recent Comments


« | Main | »

Aнтидемократичната пропаганда в България. Информационни сайтове и печатни медии: 2013 – 2016 г.

By rraycheva | April 11, 2017

pdf_icon

ДОКЛАД: Антидемократичната пропаганда в България
Първа част: Информационни сайтове и печатни медии 2013-2016. Количествени изследвания

REPORT_PART1_STRANIRAN_BGN_100417

РЕЗЮМЕ на доклад Антидемократичната пропаганда в България

SUMMARY_STRANIRAN_BGN_final_100417

Приложениe към доклада

PRILOJENIE1_STRANIRAN_BGN_100417

Пълен списък на електронно достъпните материали

INDEX_Table_archive

Прес-съобщение

11.04.2017_Press_INFOproject_ANTIDEMOCRACY

Докладът „Aнтидемократичната пропаганда в България. Информационни сайтове и печатни медии: 2013 – 2016 г.“ е резултат от проведено проучване в периода април 2016 – април 2017 г., за целите на което са събрани и анализирани:

– специфичния език на антидемократичната пропаганда;
– нейните основни опорни точки;
– зараждането на пропагандата и експоненциалното й нарастване във времето
(2013 – 2016 г.);
– медиите и авторите, които я разпространяват, както и техните типове;
– източниците им и мрежите им на разпространение.

Научната работа в изследването и анализа на резултатите саизвършени от екипа към проект „Анти-либерални дискурси и пропагандни съобщения в българските медии: разпространение и социално възприятие“.
Проектът е по инициатива на Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София (ФХСИ), с подкрепата на Фондация „Америка за България”.

Страната ни се намира в хибридна война. От 2013 до 2016 г. публикациите, атакуващи гражданското общество в страната, нарастват 23 пъти. Целта е да се подготви общественото мнение  за излизане на страната от ЕС и НАТО, както и систематично да се блокира съдебната реформа и всички усилия за демократично налагане на върховенството на правото. Друга цел на пропагандата е да подобри образа на Русия.

Евроскептическата пропаганда за четирите години е нараснала 16 пъти (2013: 109 статии; 2016: 1841 статии). От 2014 г. нататък, когато започва реалният ръст на евроскептическото говорене, неговите възходи и пикове се ръководят по международния и най-вече по руския политически календар. Стабилният и устойчив ръст на евроскептическите публикации започва непосредствено след анексията на Крим (март 2014 г.), реагира на гръцката дългова криза и на въведените санкции срещу Русия, за да достигне най-високи пикове около честването на годишнината от анексирането на Крим (март 2015, 91 публикации), влизането на руските войски в Сирия (септември 2015, 277 публикации) и отново се усилва като реакция на срещите на върха на Г-7 в Давос и на НАТО във Варшава (юли 2016, 283 публикации).

През 2013 г. антиамериканска и антинатовска реторика в българското медийно пространство почти липсва. Анти-САЩ и анти-НАТО пропагандата у нас е пряко свързана с руския политически календар: появява се в края на 2013 г. (с началото на Евромайдана, 40 публикации). Големият ръст на антинатовското и антиамериканското говорене следва руската прокремълска преса в отговор на ескалацията на санкциите срещу Русия, за да достигне пик около честването в РФ на анексията на Крим през 2015 г. (над 400 статии за месец).

Няма нито една западна институция, която да е посочена като добър пример. Всички добри примери са антиинституционални.

Антидемократичната пропаганда в България не измисля нови формули. Тя е евроскептическа, антиинституционална, антигражданска и проруска. Макар да няма съмнение, че съществува силно руско „влияние” в България, функцията на наличната местно-българска пропаганда всъщност служи за отклоняване на вниманието от руското икономическо влияние. Причината за това е, че руското икономическо влияние в България обхваща целия политически спектър и е дълбоко проникнало сред българската бизнес общност. В този смисъл изследването показва картината не на руската пропаганда в България, а на българските медии, които разпространяват „проруски” виждания, като форма на дезинформиране, чиято цел е да се упражни въздействие върху политическия процес.

Пропагандата има ясна цел – да подкопае доверието в демократичните институции, да очерни онези, които искат промяна, да хвали Русия и дискредитира ЕС и НАТО. От изнесените данни става ясен мащабът на тази операция, който застрашава бъдещето на страната ни. И се вижда от доклада на какво залага пропагандата – не толкова на очернянето на личности, колкото на подмяната на ценности.

Topics: Библиотека, Гражданско образование, Евроинтеграция | Comments Off on Aнтидемократичната пропаганда в България. Информационни сайтове и печатни медии: 2013 – 2016 г.

Comments are closed.