Municeps*

Municeps - Гражданин на общината, съгражданин, сънародник (лат.). Произлиза от munia сареге – да участваш в задълженията.

Recent Posts

Recent Comments


« | Main | »

2015-16 годишен доклад на GEM България за състоянието на предприемачеството

By rraycheva | December 14, 2016

pdf_icon   GEMBG1516-Annual-Report-BG

Докладът включва анализ на над 2000 интервюта с пълнолетни граждани от цялата страна, като измерва индивидуалната активност в различните фази на предприемаческия процес и детайлна информация относно нивата на всеки етап, включително фаза намерения. Целта му е да предостави на създателите на политики, образователи и на бизнес лидерите информация, която да им помогне да приложат конкретни, практични и целеви препоръки.

Нивото на предприемаческата активност в начална фаза (ПАНФ) в България е 3,46%, което включва 1,95% от пълнолетното население, занимаващо се с възникващи предприемачески начинания – в период на регистрация, и още 1,51% – нови собственици на бизнес – през последните 42 месеца. Независимо от много ниските нива на този показател у нас, сравнително голям процент от тези предприемачески инициативи успяват да оцелеят достатъчно дълго, за да се превърнат в утвърдени бизнеси.

Най-активната предприемачески възрастова група в България се оказва тази на 35-44-годишните, като групата 18-24 г. отчита приблизително еднакви нива на предприемаческа активност.

Прохождащите предприемачи в България са изключително внимателни към бъдещо наемане на служители, като почти три четвърти от тях изобщо не очакват да наемат персонал, а 20,3% очакват да създадат между 1 и 5 работни места в следващите пет години.

България има малка, но енергична група от иновационно-ориентирани бизнеси, които усвояват иновациите забележително ефективно. Всъщност този модел на „елитарна“ иновация предполага, че вероятно съществува двулентово разделение сред населението: една малка група от иновационно-активни бизнеси и друга, много по-голяма група от бизнеси, които не се занимават с иновации. Истинското предизвикателство пред публичните политики тогава е да се разпространи иновационната култура сред втората група и така да се разшири базата, от която зависи международната конкурентоспособност на българската икономика.

Най-критичните ограничения пред предприемачеството у нас са липсата на предприемаческо образование в основните и средните училища, на държавна подкрепа и на инициативи, които да превърнат предприемачеството в национален приоритет. Достъпът до финансиране е също често срещано препятствие, като той е пряко обвързан с ниската финансова култура на “ранните” предприемачи.

Трима от четирима българи смятат, че успешните предприемачи са важни за обществото. 57,5% от възрастното население в България гледат на предприемачеството като на добър кариерен избор, а 71,5% се съгласяват, че успешните предприемачи се ползват с висок статус.

Topics: Библиотека, Икономическо развитие | Comments Off on 2015-16 годишен доклад на GEM България за състоянието на предприемачеството

Comments are closed.